grayscale photo of woman with string lights

Końcowy wniosek całego zespołu orzekającego dotyczy wszystkich aspektów dojrzałości szkolnej

Wniosek ten, poza diagnozą ogólną, powinien zawierać wskazania praktyczne. Ich potrzeba wynika ze zbiorowych form nauczania w szkole i związanej z tym konieczności dorównania dzieci o niższych wartościach gotowości szkolnej do poziomu pozostałych. Dla tych dzieci tworzone są ogniska wyrównawcze przedszkolne i zespoły korektywy, a tam gdzie zachodzi konieczność intensyfikuje się leczenie tych dzieci. Z pogłębionych badań lekarskich dzieci sześcioletnich, przeprowadzonych przez Instytut Matki i Dziecka w 1977 r. wynika, że pełną gotowość szkolną stwierdzono u 27,3°/o badanych, u 70,9% w momencie badań gotowość szkolna była jeszcze niepełna i dzieci te wymagały czynnej opieki, a u 1,8% gotowość szkolna budziła zasadnicze zastrzeżenia. Dzieciom tym odroczono obowiązek nauki w szkole lub skierowano je do nauczania indywidualnego, ewentualnie w zakładach specjalnych.