Zwróćmy uwagę, jak znajomość mechanizmów przyczynowo-skutkowych jest stosowana przy budowie samochodów. W samochodzie jest wiele współpracujących ze sobą części, które razem umożliwiają poruszanie się samochodu. Podstawową przyczyną ruchu silnika jest ciepło wytwarzane przy spalaniu benzyny. Ono powoduje, że gazy rozprężają się wewnątrz cylindrów, wywołując wzrost ciśnienia i ruch tłoków wewnątrz cylindrów. To z kolei powoduje ruch wału korbowego. Ten napędza rozmaite urządzenia. Alternator ładuje akumulator. Akumulator wysyła prąd do rozdzielacza zapłonu, który z kolei powoduje, że w każdym z cylindrów pojawia się w odpowiednim momencie iskra, wywołująca zapłon mieszanki paliwowej. Pompa wodna powoduje cyrkulację płynu chłodniczego i w efekcie chłodzenie silnika. Silnik działa więc w skomplikowanym układzie przyczyn i skutków. Końcowym efektem jest ten właśnie skutek, na którym nam zależy — a mianowicie ruch samochodu.