time-lapse photography of laughing woman with hair covering half of her face

Wiek metrykalny nie jest jednak ścisłym wskaźnikiem dojrzałości szkolnej

Dzieci siedmioletnie wykazują duże różnice między sobą, dotyczą one wszystkich aspektów wymienionych wyżej w charakterystyce dojrzałości i są determinowane wieloma czynnikami zarówno genetycznymi, jak i środowiskowymi. Część rówieśników rozwija się bicie, część zaś jest opóźniona w rozwoju. Stan taki powoduje dość duże zróżnicowanie uczniów siedmioletnich między sobą i utrudnia w dość znacznym stopniu realizację programu nauczania początkowego w klasie pierwszej. Stało się to też punktem wyjścia do podjęcia środków zaradczych. Za podstawę przyjęto konieczność oceny gotowości szkolnej u każdego przyszłego ucznia oraz podjęcie jeszcze przed rozpoczęciem nauki działania zmierzającego do wyrównania niedoborów oraz usunięcia o ile jest to możliwe przyczyn. Wyrazem decyzji administracji państwowej w tym zakresie jest wprowadzenie pogłębionych badań lekarskich sześciolatków oraz obowiązku uczęszczania tych dzieci na rok przed pójściem do szkoły do przedszkola (oddziału przedszkolnego). Oceny gotowości szkolnej z uwagi na jej złożoność, dokonuje zwykle zespół fachowców reprezentujących psychologię, pedagogikę i medycynę. Kryteria i metody oceny zaczerpnięte też są z tych dziedzin. W ocenie dojrzałości umysłowej, społecznej, emocjonalna j i wolicjonalnej stosowane są testy psychologiczne. Pomocne są tu bardzo spostrzeżenia wychowawczyń z okresu pobytu dziecka w przedszkolu. Oceny dojrzałości fizycznej dokonuje służba zdrowia opierając się na powszechnie stosowanych metodach badania lekarskiego i auksologicznego.