Metody nauki, w szczególności wypracowane przez naukę metody rozumowania, można uważać za potężną „machinę”, służącą do rozwiązywania wielu typów problemów. Cele, do których zostaje zastosowana, są określane przez decyzje rządów i zwykłych ludzi, nie przez samą maszynę. Jeśli kierowca wjedzie swoim samochodem w tłum, obwinimy o to kierowcę, nie jego samochód. Na podobnej zasadzie naukowa machina może zostać użyta w dobrym lub złym celu; wyznaczenie obszaru jej zastosowań jest kwestią decyzji. Wiele trudnych problemów współczesnego świata jest nierozwiązywalnych bez odwołania się do naukowych metod myślenia i postępowania. Wystarczy zwrócić uwagę na problemy zanieczyszczenia środowiska: globalne ocieplenie w wyniku zwiększenia zawartości dwutlenku węgla w atmosferze, dziurę ozonową, przeludnienie, zniszczenie lasów i wiele innych. Efektywne rozwiązania wymagają rzetelnych informacji, które można uzyskać jedynie w wyniku naukowych badań.